Direct la continutul paginii »
Acasa > Sanatate > Corpul meu >

Tonifiere

Nu exista tonifiere. Tonifierea este un concept stupid, produs de cei care iti promit rezultate rapide. Cand barbatii erau barbati si celulita era considerata o problema a sexului frumos aceste discutii interesau doar femeile. In zilele noastre insa, din cauza tulburarilor hormonale omniprezente, aceleasi probleme apar si la barbati. Se trezesc si barbati (chiar adolescenti) cu celulita, piei care atarna si din ce in ce mai multe femei se prind ca “masajul anticelulitic” nu are nici o treaba cu celulita, ci doar cu inflamatia si umflarea pielii, ascunzand astfel si chiar agravand problema.

Corpul nostru este facut din straturi. Ce ne intereseaza pe noi acum sunt pielea, grasimea de sub piele si muschii de sub grasime.

Pielea

Grosimea pielii tine foarte mult de genetic, alimentatie, mediul hormonal (influentat de primele doua si modul de viata). Pielea are atat elasticitate (capacitatea de a reveni la forma initiala dupa ce este deformata) cat si plasticitate (capacitatea de a isi schimba forma). Exemplu: cand te-ai ingrasat putin, pielea se intinde insa daca slabesti ea isi revine si se reaseaza bine pe corp- si-a pastrat elasticitatea. Daca te ingrasi foarte mult si slabesti brusc, pielea ramane la dimensiunile mari si atarna pe ici pe colo, dovedint caracterul plastic. Ea a crescut odata cu halcile de slanina si nu poate acum sa dispara doar pentru ca te-ai infometat doua saptamani. Vergeturile apar cand atat elasticitatea cat si plasticitatea sunt depasite de stress-ul mecanic (indindere) si hormonal (cand te supraantrenezi si te infometezi corpul “mananca” de unde poate, inclusiv din piele). In urma slabirii pielea se poate “strange” inapoi pe muschi, daca o hranesti bine si ii dai timp. Evident, daca reuesesti sa cresti si masa musculara, ea se va aseza mai bine.

“Tonusul” pielii in sine este dat de calitatea tesutului conjunctiv si muschi foarte mici care se gasesc in piele. Tesutul conjunctiv are un metabolism foarte lent, deci nu se pot “intari” fibrele peste noapte si nici nu se poate obtine elasticitate in urma catorva sedinte de tratament cosmetic. Efectele de durata cer masuri de durata, in primul rand din interior si abia apoi din exterior. Daca era suficient sa freci pielea pentru a deveni “ferma si sanatoasa” atunci nu ar mai fi avut nimeni celulita pe fundul frecat de scaun toata ziua. Deci nu in frectii sta rezolvarea. Pielea este un organ cu multiple sisteme de reglare: daca ii dai ceva din exterior nu va mai rezolva problema pe cont propriu si va trebui sa cotizezi la firmele de cosmetice pentru tot restul vietii.

Nu cred ca mai are rost sa discutam despre chimicalele din produsele cosmetice, care iti pot face rau pe 10 parti in timp ce ingredientele benefice iti fac bine pe 2. Nu ai ce “colagen” sa bagi din creme prin piele. Daca pielea era atat de permeabila ne-am fi intoxicat cu sapun, la dus.

Totusi, cum de tratamentele locale dau rezultate rapide? E simplu, pielea este traumatizata prin diverse metode, rezultand inflamatia. Inflamatia duce la umflarea pielii si la un aspect mai uniform. Aceasta inflamatie poate duce, in timp, atat la o imbunatatire a calitatii pielii (elasticitate, regenerare) cat si la probleme cronice. Metoda de verificare e simpla: intreaba-te ce se intampla daca nu faci “tratamentele” o anumita perioada de timp?

Apa

Secretul succesului pentru metodele rapide. Ai eliminat apa de sub piele si traiesti cu impresia ca “ai slabit”. Nu, apa va reveni, de obicei mai multa. Deci daca o scoti fortat(diuretice, laxative,”drenaje”, “impachetari”, sauna) se va razbuna. Retentia de apa se reduce tot prin reechilibrarea hormonala, hidratare corespunzatoare constanta(band apa, daca bei constant corpul elimina excesul), sport, odihna. Intr-o prima faza, retentia de apa este chiar buna, pentru ca este de preferat sa ai prea multa apa in piele decat prea putina. Stress-ul este un factor major in retentia de apa, fie ca este stress psihologic sau chimic(carente alimentare, anticonceptionale etc.)

Grasimea

Se afla sub stratul vizibil de piele, in muschi, intre muschi, in organe, intre organe, in creier (60%), in sange. E peste tot. Ne intereseaza insa grasimile depozitate intre muschi si piele. Evident, ar trebui sa ne intereseze mai mult cele depozitate prin ficat, inima si peretii vaselor de sange, dar despre ele aflam cand e prea tarziu sau cand cineva moare din aceste cauze.

Celulele de grasime sunt foarte mici si au pereti foarte puternici, ele nu se pot sparge prin metode fizice, din exterior, asa cum ti s-a spus la salonul de infrumusetare. Daca se spargeau asa usor celulele de grasime am fi avut soarta dinozaurilor. Chiar si eliberata din celule, grasimea ar trebui sa ajunga undeva, nu? Da, presupunand ca ai reusit sa o eliberezi din celule, daca nu o arzi (prin sport) ea se va depune. Nu la loc, ci in ficat si pe vasele de sange. Naspa. Aiurea. Cam nasol. Cum spuneam, celulele de grasime sunt foarte mici, nu le poti vedea cu ochiul liber. Celulita nu se refera la celulele de grasime ci la tesutul conjunctiv (structura de rezistenta a pielii).

Grasimea “tare” iti arata ca esti in plin proces de ingrasare, cand tesutul conjunctiv este intins (si incepe sa creasca). Grasimea moale iti arata ca tesutul conjunctiv a ramas la dimensiuni mari dupa ce o parte din grasime a plecat. Daca ai reusit sa te ingrasi destul de mult si ai stat asa suficient incat structura de rezistenta sa se mareasca, dupa slabire vei ramane cu “punga”. Punga de piele nu prea mai are grasime si nici o circulatie buna a sangelui, deci singura metoda realista este cea chirurgicala.

Corpul omenesc este conceput cu un anumit strat de grasime in dotare. La unii oameni mai mic, la altii mai mare (in functie si de ce a mancat mamica ta insarcinata si de ce ti-au dat apoi sa mananci in copilarie si adolescenta). Daca incerci sa alterezi prea brusc acest echilibru este posibil sa ai de suferit pe termen lung.

Grasimea este rezerva de energie a corpului. Ea nu poate fi eliminata decat prin ardere. Consum de energie. Sport. Cantitati mici se pot elimina prin urina sau materii fecale. Cantitati mai mari se pot elimina prin operatii estetice. Pune-ti capul la contributie: cum sa se “topeasca” grasimea? Unde sa se duca?

Muschii

Pentru cele care nu stiu ce inseamna sport, muschii sunt un lucru de speriat: nu ai cum sa cresti prea mult in masa musculara! Masa musculara se obtine foarte greu, cu dieta, antrenamente, suplimente si, de multe ori, steroizi. Masa musculara se pierde foarte usor. Faptul ca ti s-a intarit putin “carnea” dupa cateva saptamani de antrenament nu inseamna ca or sa te dea muschii afara din casa. Ba din contra, dupa ce ai pus muschii la treaba si ai vazut ca ai progresat rapid, corpul va trece peste aceasta faza de adaptare initiala si progresele vor deveni atat de lente incat abia daca le vei putea masura de la o luna la alta. Evident, cei mai multi oameni ingroziti de muschii prea mari pe care i-ar putea avea daca merg la sala “pana la vara” nu trec niciodata de faza de incepator dezorientat. Cei/cele cu muschi prea mari dupa gustul tau (ca si cum ti-ai permite sa emiti astfel de judecati din situatia in care esti) au in spate multi ani de antrenamente, alimentatie si munca. Sansa sa ajungi ca ei din intamplare (antrenamente si dieta facute dupa capul tau) este practic nula iar respectand toate regulile si perseverand ani de zile: infima.

Colac peste pupaza, muschii sunt organul care folosesc cea mai mare parte din energia stocata sub forma de grasime. Adicatalea, daca nu ai muschi, nu poti arde grasimea, dovada stand atatea “skinny-fat”-uri (persoane care nu au muschi, dar au grasime, chiar daca par “slabe”). Muschii sunt foarmati in principal din proteine (si apa, evident) deci nu pot proveni din grasime. Muschii provin din proteinele din alimentatie (materialul de constructie), antrenamente (factorul declansator) si odihna (muschii cresc in zilele de pauza, nu in timp ce ii antrenezi). Un alt paradox: muschii se construiesc prin antrenamente scurte si intense, nu prin ore nesfarsite de “aerobic”. Muschii ard calorii atunci cand sunt in procesul de refacere (chiar si la 2-3 zile dupa antrenament).

Deci, sa-mi explice si mie cineva ce inseamna “tonifiere”, ca eu nu ma prind. Eu am aflat ca exista doar mai multa sau mai putina grasime, mai multa sau mai putina apa si muschi mai mici sau mai mari. Dimensiunea si forma oaselor nu se modifica in conditii normale. Daca stie cineva cum se poate obtine “tonifiere” fara sa arzi grasimea, sa refaci sanatatea pielii si sa cresti muschii, sa ma anunte.

Nu te ambala, “sa cresti in masa musculara si sa arzi grasimea” nu este o solutie. Este un obiectiv in sine. Solutia este complexa, implica nutritie (dieta+suplimente), antrenamente (de mai multe tipuri), odihna. Si niste ani de munca. Sa atingi obiectivele poate fi usor, insa pentru a le stabiliza ai nevoie de mult mai mult.

Comments

comments


Vrei sfaturi personalizate?

Cristian Margarit si ceilalti specialisti GetFIT in nutritie, antrenament si wellness iti pot oferi consultatii private contra cost. Trimite-ne datele tale de contact si te vom ajuta in cel mai scurt timp!

Vreau o consultatie »
  1. (obligatoriu)
  2. (adresa valida)
  3. (obligatoriu)
  4. Doresc
  5. Captcha
 

 

Cuvinte cheie: , , , , , , .

Voteaza articolul »

Ti-a placut articolul? Voteaza-l!

Click pe butonul de alaturi pentru a-i acorda acestui articol votul tau!

Adauga comentariu

16 comentarii:

  1. mircea

    acum o luna

    Buna….ambitia ta de a si a scrie si limbajul folosit ma face sa ma gandesc la un scriitor in devenire,poate chiar un comediant insa lipsa cunostiintelor in domeniu te face sa pari mic in fata celor din domeniu. In primul rand daca ataci un subiect nu mai vb de altele cum ar fi celulita si elasticitatea pielii cand tu ai scris 2 randuri despre tonifiere.

    Acuma hai ca poate te lamuresc eu ce e cu tonifierea asta. Tonusul muscular este o stare fiziologica de contractilitate permanenta a muschiului controlata de SNC.Aceasta stare e mentinuta atata timp cat exista stimul pt muschi. Tonifierea se refera la muschi si nu la piele vergeturi sau celulita si exista notiunea de tonifiere. Nu de alta dar alti oameni a caror materie cenusie lasa de dorit citesc surse ca si aceasta si tocmai si-au imbogatit cunostiintele cu un neadevar.

    Sper sa nu te simti ofensat!

    Raspunde
    • Cristian Margarit

      acum 18 zile

      De prostie nu am cum sa ma simt ofensat. Oricum, nu te obosi sa citesti cu atentie articolul, se pare ca te depaseste chiar si limbajul de comediant. Si oricum le stii pe toate. Noroc cu tine, ca ramaneau cititorii (la fel de slab dotati intelectual ca si mnine) cu vreo idee gresita.
      Acestea fiind spuse, daca se mai umfla mamaliga in tine, sunt usor de gasit si deschis pentru dezbateri cu public, daca te tin balamalele.

      Raspunde
  2. laura zanfir

    acum un an

    foarte bun articolul, insa cred ca daca esti sufficient de ambitios si de informat poti sa ajungi la silueta dorita dar clar este necesar sportul si o viata sanatoasa, fara prajeli, cipsuri si alte prostii

    Raspunde
  3. taca Paca

    acum un an

    Singura modalitate de a slabi ( daca este cazul ) sau a te mentine sanatos este sa faci sport intens aproape in fiecare zi, sa consumi alimente cat mai naturale si neprelucrate termic, sa consumi multa apa si sucuri naturale ( fresh ) si daca se poate alcool si tutun ZERO ! Barbat 42 ani, in urma cu 3 ani aveam 120 kg ( 175 cm ) si ma simteam groaznic, am inceput prin a merge pe jos ( repede ) in aer liber cate 3 ore in fiecare seara aproximativ 6 luni timp in care am slabit aproximativ 10 kg apoi pana in prezent urmatorul program: o seara incep cu mers pe banda 50 minute ( 6 km/h ) apoi 35 minute alergare la 10 km/h dupa care 3 serii a cate 70 de abdomene ( totul dureaza aproximativ 2 ore ) apoi urmatoarea seara 50 minute de gimnastica, abdomene, flotari, etc. urmate de lucru cu gantere inca o ora deci o seara alergare o seara gimnastica cu greutati aproape in fiecare zi cu mici exceptii cand nu reusesc sa potrivesc programul dar cel putin o zi pe saptamana ma relaxez ( fara efort fizic ),in plus consum extrem de multe fructe ( o banana, 3 – 4 mere, ananas, portocale, mango, kiwi ) in fiecare zi si tot in fiecare zi cate 500 ml de suc natural de portocale si lamaie. Nu mai fumez si nu consum alcool aproape deloc ( maxim o bere pe luna, maxim 1 – 2 pahare de vin rosu pe luna ) altfel de alcool ZERO, nu consum carne de porc deloc ( doar pui si peste ) doar la cuptor sau fripte ( nu prajite ) si ca sa inchei dupa aproape 3 ani de cand am inceput acest nou stil de viata am 87 kg si ma simt mai ceva ca la 20 de ani ( din toate punctele de vedere )deci sfatul meu este sa nu puneti botul la vrajeala celor care va ofera retete minune, ceaiuri sau alte medicamente minune, aparate de fitnes minune promovate prin GUNOAIELE de reclame….

    Raspunde
  4. Serban B

    acum un an

    Cred ca cea mai urata(dar specific autohtona) chestie pe care o poti face dupa ce citesti un articol plin de informatii folositoare… este sa te apuci sa cauti greseli gramaticale. Practic avem un orgoliu atat de mare incat nu vrem sa recunoastem ca am avut o abordare gresita,ci mai degraba trebuie sa ne revansam cumva fata de autor si sa-i scoatem la iveala marele pacat.. de a uita sa puna un “i” sau un “t”. Felicitari pentru articol!

    Raspunde
  5. Noemi

    acum un an

    Vreau sa va atrag atentia la niste greseli pe care le-am observat in articol. Celulita inseamna inflamarea celulelor. Cand un cuvant se termina in “ita” sa stiti ca se refera la inflamatie: bronsita, amigdalita, otita, laringita etc. Cel care a scris articolul este destul de informat, adica stie ca “masajul anticelulitic are treaba cu inflamarea pielii”. Acest masaj exact asta face: stimuleaza circulatia limftica, adica vindeca inflamatia. CELULITA NU INSEAMNA GRASIME! Sunt o gramada de fete slabe care au celulita..cu siguranta le-ati vazut si voi. Masajul anticelulitic se invata la facultatea de medicina la specializarea de balneo-fiziokineto terapie si recuperare la care sunt studenta si eu. Esecurile de care ati auzit, cu siguranta sunt produse de amatori care nu au o specializare in domeniul medical.

    Raspunde
    • Cristian Margarit

      acum un an

      In limba romana nu exista diferentierea care exista in engleza intre “cellulite” si “cellulitis”.
      Oricat de “slaba” ar fi o persoana, are un strat de grasime care poate induce, in combinatie cu ceilalti factori, acel aspect al pielii denumit in limba romana “celulita”.
      Hai sa avem grija la detalii, mai ales cand avem pretentia ca studiem intr-un domeniu. Nu specializarea formala garanteaza rezultatele.

      Raspunde
  6. ana

    acum un an

    Daca era suficient sa freci pielea pentru a deveni “ferma si sanatoasa” atunci nu ar mai fi avut nimeni celulita pe fundul frecat de scaun toata ziua!Foarte tare!Un articol foarte bun! Asa ceva ar trebui sa existe intr-un manual scolar. Felicitari! Am mai si ras de ma doare burta.

    Raspunde
  7. Bianca

    acum 2 ani

    super articolul ! Deci, sa inteleg ca pielea lasata se poate retrage, in timp, prin sport ?

    Raspunde
    • Cristian Margarit

      acum 2 ani

      Se poate retrage doar intr-o masura variabila, la unele persoane complet, la altele ramane un “sort” sau o “punga” care trebuie indepartate chirurgical.

      Raspunde
  8. Jurnal de dieta

    acum 2 ani

    Foarte tare articolul!
    “Nu ai ce “colagen” sa bagi din creme prin piele. Daca pielea era atat de permeabila ne-am fi intoxicat cu sapun, la dus.”
    Nu ma pot opri din ras si ai dreptate.

    Raspunde
  9. Geanina

    acum 2 ani

    Revin cu o completare , pentru ca nu vreau sa am pe nimeni pe constiinta care va incerca sa slabeasca doar cu iaurt – mananc zilnic fructe , macar 1 data / sapt carne la gratar,paine foarte rar si atunci putina, paste deloc, apa cat de multa pot iar restul chestiilor care ingrasa ( dulciuri, suc ) cand simt ca nu mai rezist de pofta , gust. Exclus prajeli, mancare grasa , etc . Deci, nu doar iaurt :) dar asta il beau de foame .si dimineata 2 biscuiti Belvita .

    Raspunde
  10. Ana

    acum 2 ani

    Buna, am 21 de ani,1.72, 52 de kg

    Eu am vergeturi pe picioare si pe fund si nu am facut niciodata sport, toata viata am fost slaba nu pot sa zic ca m-am infometat, cand mi-a fost foame am mancat, dar mancam foarte haotic…nu inteleg de ce am vergeturi. Din cate am auzit nici nu se poate scapa de ele

    Raspunde
  11. EL

    acum 2 ani

    Un articol foarte bun.
    Din ce am vazut eu in programele de “tonifiere” se executa miscari cu greutati mici si numar mare de repetari. Care sa nu forteze dezvoltare de masa musculara, dar cresc adaptare neuromusculara (de unde o crestere oarecare de forta) si consum de caloric ca orice sedinta de cardio usor (adica mic si punctual).

    Analizand cinstit un astfel de program observam ca e construit pe ratiuni de marketing. Efortul e redus si astfel participantii nu isi dau sufletul in sala. Efectele sunt reduse dar pentru cineva care vine din sedentarism orice modificare pozitiva in rutina zilnica genereaza oarecare efecte. Te lasa la final cu impresia ca ai facut o treaba buna. Oricum in marea masa a publicului tinta perseverenta e o raritate, asa ca atunci cand efectele s-ar opri deja antrenamantul a fost intrerupt. Sunt un fel de semi-inselatorie, la fel ca un aparat de gimnastica de la teleshoping. Dar devin o inselatorie in toata regula cand sunt promovate de persoane cu fizic impresionant ce sugereaza ca a fost unica modalitate de antrenamant prin care au ajuns sa arate asa.

    Raspunde
    • Cristian Margarit

      acum 2 ani

      Un program “usor” poate folosi si ca baza pentru un incepator, astfel incat sa isi mentina motivatia si cheful de antrenament, sa invete exercitiile, sa-si intareasca tendoanele, ligamentele si sa pregateasca articulatiile.

      Raspunde

Mesajul tau:

Zona de comentarii e destinata discutiilor despre articol, nu intrebarilor sau cererilor de consultanta personalizata. Pentru discutii intre membrii comunitatii accesati forumul.

Introdu comentariul tau in acest formular:
  • Introdu numele tau complet!
  • Trebuie sa ne dai o adresa de E-Mail valida!
  • Site-ul tau, daca ai unul. (optional)
  • Comentariul tau complet intra aici...

Newsletter

Aboneaza-te la newsletter pentru a fi la curent cu ultimele stiri din domeniul alimentatiei, sanatatii, slabirii si sportului.

Instrumente