Direct la continutul paginii »
Acasa > Alimentatie > Nutrientii >

Pericolul grasimilor

Am promovat multi ani grasimile sanatoase si am accentuat importanta lor in dieta in vremuri cand dietele “fara grasimi” erau omniprezente, promovand dieta keto si diverse variante de low-carb (asta se intampla prin 2006). Este necesar sa discutam si despre pericolul grasimilor, in ideea in care dieta ketogenica este promovata pe timp de canicula, cu alimente pe care eu le gasesc nepotrivite si moduri de preparare nesanatoase.

Vara este sezonul fructelor si al legumelor. Aceste alimente vin cu nenumarate beneficii, de la fibre alimentare la minerale si de la vitamine la antioxidanti. Cu fiecare zi se descopera noi si noi substante utile (fitonutrienti) in plante. Ele vin si cu o cantitate oarecare de carbohidrati facand nepotrivita asocierea grasimilor in dieta. Exista un sezon si pentru mancat grasimi: iarna.

Contaminantii din grasimi sunt o problema din ce in ce mai des discutata si recunoscuta. In special in grasimile de origine animala gasim substante capabile sa ne altereze echilibrul hormonal. Unele exista natural acolo, altele provin din poluarea mediului. Chimicalele daunatoare se concentreaza pe masura ce urcam in lantul trofic, de aceea in grasimea de porc, de exemplu, vom gasi cantitatile cele mai mari.

Inflamatia cronica generata de grasimi este un binecunoscut factor in bolile degenerative, imbatranire, cancer. Cu exceptia catorva grasimi de tip omega 3 (din plante sau peste) cu efect antiinflamator, restul sunt in mare parte pro-inflamatoare, mai ales cele din grasimea animalelor hranite industrial.

Dietele in care sunt restrictionati carbohidratii (pentru a face loc grasimilor) pot duce si la incetinirea functiei tiroidei. Poate fi in regula iarna, cand frigul va contracara acest efect. La fel, pentru cei/cele care au o hipotiroidie deja existenta, care nu a putut fi tratata natural, poate exista varianta unei diete low-carb pe termen mediu si lung.

Un efect pervers al consumului cantitatilor mari de grasimi se pare ca este hiperplazia adipocitelor. Adica inmultirea semnificativa celulelor de grasime la varsta adulta. Teoriile vechi sustineau ca acest lucru se intampla doar la bebelusi si, poate, la adolescenti. Astazi exista dovezi ca anumite tipuri de grasimi, precum si excesul de carbohidrati induc acelasi fenomen si la cei mai in varsta.

Pentru o parte din populatie (in jur de o persoana din patru) exista o susceptibilitate genetica pentru boli cardiovasculare in cazul consumului mare de grasimi. Daca ai o astfel de predispozitie fara sa stii, o dieta cu multe branzeturi grase, unt, carne de porc, ulei incalzit si altele asemenea, te poate apropia de un sfarsit prematur printr-un atac de cord sau un accident vascular.

Oxidarea grasimilor este o alta ingrijorare, mai ales vara, cand temperaturile sunt mari si exista tendinta de a asocia in diverse retete si oleaginoase (nuci, seminte, alune) care, incalzite, devin periculoase pentru sanatate.

Da, o dieta low-carb sau chiar ketogenica pot avea nenumarate avantaje daca este tinuta de cine trebuie, cum trebuie, cat trebuie si cand trebuie. Poate chiar si vara la cei cu experienta sau care beneficiaza de alimente si suplimente de calitate. Totusi, a recomanda grasimi prajite vara si diete hiperproteice drept “ketogenice” nu se incadreaza in aceste situatii.

Comments

comments


Vrei sfaturi personalizate?

Cristian Margarit si ceilalti specialisti GetFIT in nutritie, antrenament si wellness iti pot oferi consultatii private contra cost. Trimite-ne datele tale de contact si te vom ajuta in cel mai scurt timp!

Vreau o consultatie »
  1. (obligatoriu)
  2. (adresa valida)
  3. (obligatoriu)
  4. Doresc
 

 

Cuvinte cheie: , , , , , , .

Voteaza articolul »

Ti-a placut articolul? Voteaza-l!

Click pe butonul de alaturi pentru a-i acorda acestui articol votul tau!

Adauga comentariu

5 comentarii:

  1. Cristi N

    acum 2 ani

    Dar cele cumparate din piata ,de la tarani , aka nuca de la Vrancea? alea cum mai sunt….

    Raspunde
  2. UN

    acum 2 ani

    Tot ce cumpar sunt deja in vid si decojite. Asta este :(
    Cat despre raportul omega 6: 0mega 3 iau un supliment Omega 3 de la NOW, sper ca-l mai echilibrez.

    Raspunde
  3. UN

    acum 2 ani

    Ce se intelege prin “Oxidarea grasimilor este o alta ingrijorare, mai ales vara, cand temperaturile sunt mari si exista tendinta de a asocia in diverse retete si oleaginoase (nuci, seminte, alune) care, incalzite, devin periculoase pentru sanatate.” ?
    Incalzite, la temperatura camerei, vara ?
    Eu mananc in fiecare seara 30-40 de grame de nuci, alune de padure, seminte de floarea soarelui sau migdale, toate crude, tinute in pungi la temperatura camerei.

    Raspunde
    • Cristian Margarit

      acum 2 ani

      Ar fi de preferat sa le tii in containere vidate, in frigider. Cum asta e dificil ramane sa mananci nucile imediat ce au fost sparte si indepartata coaja. Umezeala, lumina, sunt si ele periculoase. Migdalele au coaja protectoare insa la semintele de floarea soarelui, dovleac, nuci de brazilia, alune de padure decojite etc. nu intalnim aceasta protectie.
      Procesari de tip prajire sau chiar macinare sunt, din punctul meu de vedere foarte periculoase (temperaturi mari + suprafata de expunere uriasa la oxigen).
      Semintele de floarea soarelui si migdalele iti ruineaza raportul de omega 3:omega 6, citeste threadul de pe forum care discuta situatia.

      Raspunde

Mesajul tau:

Zona de comentarii e destinata discutiilor despre articol, nu intrebarilor sau cererilor de consultanta personalizata. Pentru discutii intre membrii comunitatii accesati forumul.

Introdu comentariul tau in acest formular:
  • Introdu numele tau complet!
  • Trebuie sa ne dai o adresa de E-Mail valida!
  • Site-ul tau, daca ai unul. (optional)
  • Comentariul tau complet intra aici...

Newsletter

Aboneaza-te la newsletter pentru a fi la curent cu ultimele stiri din domeniul alimentatiei, sanatatii, slabirii si sportului.

Instrumente